Te meg vagy elégedve a szakik munkájával? És ők veled?
Tuti, hogy neked is volt már sok jó és valószínűleg néhány rossz tapasztalatod is különböző szakemberekkel. Ezeknek az esetek legnagyobb részében a rossz vagy hiányos kommunikáció okozza a problémát, de ha mélyebbre ásunk, millió dolog lehet még, amitől félrecsúszhat egy-egy ilyen kapcsolat.
Most azt nézzük meg, hogy mit tehetsz te, mint megrendelő azért, hogy kölcsönös elégedettség érzéssel búcsúzhassatok egymástól a munka végén.
Találd meg a legjobb szakembert a feladatra!
Előrebocsátanám, hogy csak azért sem lövöm el azt a kézenfekvő poént, hogy a szakik álma az a megrendelő, aki mindenre igent mond és aztán mindent szépen ki is fizet. Ennél bonyolultabb lelkivilágú a feltételezett szaki, akinek az álmáról itt szó lesz.
Időzítés, avagy ajánlatot csak a megfelelő időben kérj!
A legeslegszuperebb megrendelő először is akkor lép a tettek mezejére, amikor annak minden szempontból eljött az ideje. Nem rendel térkövezést azonnalra (télen), nem kér kertészt fel kertépítésre decemberben, nem november elején hozatja rendbe a kályháját… Hiszen a térkövezéshez nem jó a hőingadozás, a rossz idő, a kertépítés ideje főként a tavasz és a nyár, és a kályha nem novemberben romlott el, hanem már előző tél végén.
További feltétele a tökéletes megrendelőnek az is, hogy akkor beszél munkáról, amikor az árát is prezentálni tudja. Bár ha a megrendelő fejével gondolkodom, akkor felhorkanva azt mondhatnám, hogy “De hát miért ne érdeklődhetnék hamarabb!”, azonban tökéletesen megértem a szaki szempontját is. Szinte 100%, hogy amit most elmond, azt majd akkor is újból el kell ismételnie, (ami lehet, hogy hónapok múlva van), amikor neked aktuális a munka. Márpedig a szaki ideje (is) pénz!
A vasárnapi telefonáló
Minden szaki álma! Ja, nem! 😛 A szuperkirály megrendelő sohase nem telefonál vasárnap. Soha! A vasárnap a szakinak is vasárnap, akkor – feltételezi helyesen a megrendelő – ő is a családjával múlatja az időt.
Amikor – nem vasárnap – számkijelzéssel!!! telefonál, soha nem csap bele rögtön a lecsóba, először mindenféleképpen udvariassági köröket fut. De legalább köszön. Csak aztán mondja el a problémáját. De ez egyértelmű, ugye?
Hogy tökéletes megrendelő lehess, kell egy szaki, és nem mindegy, milyen! Keress a joszaki.hu szakemberei között , és a találd meg a számodra tökéletes szakembert!
A kiszállásra is várni kell?
Tekintettel a manapság létező szakihiányra, (amikor is a szuperszakik nagyon nagy része elfoglalt vagy épp nem is itthon dolgozik), megrendelőnk türelmes is. Tudja, hogy a jó szaki hónapokra előre be van táblázva, így sajnos azonnal nem tud jönni.
Emellett, szintén a fenti okok miatt, a helyszíni felmérés megejtése sem feltétlenül sikerül neki túl hamar. Türelem!
Ha megvolt a felmérés, és minden tiszta, a szaki tudja, hogy mi a probléma, és megrendelőnk és szakija már mindent megbeszéltek, jöhet a munka!
Megállapodni márpedig KELL!
Ugyan sok szaki szerint szerződést kötni – konkrétan írásban – nem mindig szükséges, de a megbízás legfontosabb részleteit (munkadíj összege, milyen anyag kell és mennyi, időpontok, vállalt határidő, pontos feladat, lehet-e parkolni, milyen felkészülést igényel a megrendelő részéről a megbízás, fizetési feltételek, stb.) fontos írásban – akár egy e-mailben – rögzíteni. Arra később kényelmesen lehet hivatkozni, ha netalán vita kerekedne a tökéletes megrendelő és az ő szakija között.
A tökéletes megbízásról írunk majd részletesebben, de ha kérdésed van, keress minket bátran bármikor és segítünk! Vagy kérdezd a szakit! 😉
Kávé és víz, a kedvesség univerzális ragasztója
A tökéletes megrendelő a szaki munkakezdésével már nem megrendelő, hanem átalakul megbízóvá, ügyféllé. A tökéletes megbízó ezen a ponton elkezd abba az irányba tevékenykedni, hogy a szaki – aki végre nekilátott a problémamegoldásnak – minél könnyebben és gyorsabban végezhessen a munkájával.
A jó ügyfél szükség esetén parkolót foglal, megmutatja a mellékhelyiséget, kávét, vizet kínál neki, felajánlja, hogy kaját készít (nem kell ezt a részét túltolni, nincs szükség 3-fogásos ebédre, elég néhány szendó!), hiszen ha a szaki még kajáért is szaladgál, akkor azzal is időt veszít a projekt.
Soha ne állj a háta mögött!
Még akkor sem érdemes árgus szemmel a szaki után fél méterrel haladni, miközben az szakiskodik, ha értesz ahhoz, amivel kapcsolatos az aktuális helyzet. Ettől ugyanis sok szaki a falnak megy. Természetesen, a munka ellenőrzése és az egészséges, kedves kíváncsiskodás az más! 😉
A tökéletes megbízó, ha kétségei vannak, vagy kérdések tolulnak az ajkára a szaki munkájával kapcsolatban – nos ő ebben az esetben egyenesen közli ezeket a kérdéseket, nem célozgat, ez fontos. Az, hogy a dolgok úgy menjenek, hogy a végén mindenki elégedett legyen, az mindkét fél érdeke, igaz?
Végül, de nem utolsósorban – a pénzügyek
Az az ügyfél, aki a szaki álma, soha, de soha nem ad előleget vagy egyéb címen pénzt a szakinak átvételi elismervény nélkül. Ilyen hülyeséget csak az csinál, aki szerint pénzezni ciki, pedig DEHOGY! A jó üzleti kapcsolat alapja a pontos elszámolás, a tények folyamatos kölcsönös papírozása, és akinek ez ciki, ott érdemes oda-vissza gyanakodni.
Másik dilemma az utalás-kápé kérdés. Azt ugyanis egy szakember sem szereti, ha, amikor fizetésre kerül a sor, az ügyfél bemondja, hogy ő bizony utalással fizetne… már csak azért se csináljunk ilyet, mert egy másik számlatömb való az ilyen számlák kiállítására. Meg egyébként is, ha a szaki arra készült, hogy aznap kap teszem azt 40 000 Ft-ot kápéban, akkor biztosan hangulatromboló hatással lesz rá, ha ügyfele közli vele, hogy ez nem így lesz. A tökéletes megbízó, amennyiben utalással szeretne fizetni, azt jó időben, előre közli minden érintettel.
Mi legyen, ha a szaki mindennek tűnik, csak nem jó szakembernek?
Ha már menet közben rájön a tökéletes megbízó, hogy a kiválasztott szakember mégsem megfelelő neki, akkor a fentebb tárgyalt egyenes kommunikációs trükköt alkalmazza: elmondja a szakinak, hogy ez, vagy az nem stimmel, és úgy döntött, hogy ezzel egyidejűleg a még feljebb tárgyalt pénzügyi szabályokat veszi elő, (a jó üzleti kapcsolat alapja a pontos elszámolás,) és elszámol. Nyilván egy ilyen helyzetet még a tökéletes megbízó is nehezen kezel, általános jó tanács itt nem létezik. 🙁
Ha véleményed van, írj nekünk, ha pedig szakira van szükséged, gyere és add le ingyenes ajánlatkérésedet, több ezer értékelt szakemberünk várja megkeresésedet!